Update van Lars en Deens - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Denise Paola van Keeken - WaarBenJij.nu Update van Lars en Deens - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Denise Paola van Keeken - WaarBenJij.nu

Update van Lars en Deens

Blijf op de hoogte en volg Denise Paola

07 Mei 2018 | Colombia, Bogota

Hoi allemaal,

Het is alweer 3 dagen geleden dat ik wat heb geüpload. Maar we hebben absoluut niet stil gezeten. Dit verslagje is van 3 mei, 4, 5 en 6 mei.

Donderdag 3 mei was mijn vader overdag vrij dus konden we wat leuks gaan doen. Als ontbijt hadden we koffie, arepas met boter en roerei. Na het ontbijt zijn we gaan lopen vanaf het huis in Soacha naar San Mateo. Gelukkig was het mooi weer en niet regenachtig zoals het de afgelopen dagen is geweest. San Mateo is ongeveer 1 uur lopen maar voor mijn gevoel hebben we er 3 uur over gedaan uit eindelijk... De route naar San Mateo is door veel onverharde straten met veel mensen. Ik vond dit af en toe best vervelend omdat ik niet wist wat sommige mensen van plan waren.
Ook zijn we bij het centrum van Soacha geweest waar een groot standbeeld staat van een of ander figuur. Daar hebben we een mango gehaald met zout en peper. Dat klinkt waarschijnlijk heel vreemd maar dat is hier dus echt een delicatesse. En vanaf dat centrum zijn we gaan lopen naar San Mateo. Daar heb je het Gran Plaza, een groot winkelcentrum. Daar hebben we wat water gekocht en broodjes. En de terug weg zijn we voor het eerst met de lokale busjes geweest. Dit zijn kleine personen busjes waar je random ergens op straat instapt, 1000 pesos betaald (30 cent) en word afgezet op je plek van bestemming. Je hebt hier 3 soorten openbaar vervoer. Het busje waar we mee geweest zijn, deze zijn legaal en hebben echt een bordje met bestemmingen er op. Dan heb je nog het grootste openbaar vervoer, de Transmilenio. Dit zijn grote bussen zoals in Nederland die hun eigen autoweg hebben en van alle wat kleinere stations naar grote bestemmingen gaan. En dan heb je nog een soort personenbusje, en deze zijn illegaal. Je betaald hiervoor 1200 pesos (45 cent) en deze zetten je overal af waar je maar wil. Je moet wel een beetje weten waar je op en uit moet stappen want dat word dus nergens aangegeven.

Dus nadat we met het legale busje terug zijn gegaan naar Soacha, hebben we verder niks meer gedaan omdat we allebei super moe waren.

Vrijdag 4 mei (mijn verjaardag!!)

Op vrijdag 4 mei zijn Lars, mijn vader, mijn zus en ik naar het centrum van Bogota geweest voor mijn verjaardag. In de ochtend kregen we een ontbijtje van mijn zus, Paola. Brood, gebakken eitje, worstjes en koffie. We zijn elke ochtend al super vroeg wakker dus we waren om 7 uur al aan het ontbijt. Als verrassing kreeg ik ook nog een soort vruchtencake-jes met kaarsjes erin.

Na het ontbijt zijn we ons gaan klaarmaken voor het tripje naar het centrum. We zijn eerst gaan lopen naar de bushalte in Soacha. Vanaf daar stapten we in een klein personenbusje dat richting San Mateo ging. In San Mateo waren we woensdag al geweest voor een wandeling en voor het bezoeken van het Centro commercial. We stapten uit in San Mateo en vanaf daar gingen we met het Transmilenio naar het station Plaza de Bolivar. Dit is midden in het centrum van Bogota. Daar hebben we duiven gevoerd en zijn we nog even in de kathedraal geweest die daar op plein staat.

Verder hebben we twee musea bezocht. Museo de Trajes, een museum met de klederdracht van Colombia uit de verschillende departments. Dit was super leuk om te bekijken want bijvoorbeeld elke sombrero die er is, heeft een ander doeleinde. Na het klederdracht museum zijn we naar het militair museum geweest. Ook dit was super gaaf om te zien. Dit was in de wijk La Candaleria. Een oude historische buurt in het centrum. Hier zijn heel veel gekleurde huisjes en mooie graffiti. Daarna zijn we empanada’s wezen eten in een schattig cafe. Omdat mijn vader moest werken ging hij eerder weg naar zijn werk en blijf ik over met Lars en mijn zus en haar vriend die later ook nog kwam. Met zijn vieren zijn we nog verder het centrum in gegaan en hebben we de universiteitsbibliotheek van Bogota bekeken. Vanaf hier had je een heel goed uitzicht over de stad en de bergen. Daarna hebben we koffie gedronken in een koffiezaak/supermarkt Oxxo en zijn we terug gegaan met het Transmilenio.

Zaterdag 5 mei

Op zaterdag hebben we niet heel veel gedaan. In de ochtend hebben we tamal gegeten, een typisch Colombiaans gerecht met rijst, vlees en wortel. Geserveerd in bananenbladeren. En in de middag hadden we afgesproken met mijn broer Marlon. Hij kan ons ophalen bij het appartement van mijn vader en met hem zijn naar zijn appartement gegaan. Dit is in Ciudad Verde, waar ik drie jaar geleden ook al eens geweest. Hier woont de vader van mijn oudste twee broers. Bij Marlon thuis was Sergio er ook en Juan. Hun vader. We hebben met zijn allen pizza gegeten en hebben film gekeken. En daarna hebben we nog een spelletje UNO gespeeld. En toen was het alweer tijd om naar huis te gaan want het was wel erg laat en ‘s avonds is het niet altijd even veilig om nog met het openbaar vervoer te gaan. Toen heeft Marlon ons in de bus terug gebracht naar San Mateo en daar was mijn vader die ons ophaalde en daarna weer mee terug naar huis gingen.

Zondag 6 mei.

En vandaag zijn we naar de Montserrat geweest. We zijn om 5.00 uur opgestaan en om acht of negen uur waren we in het centrum waar je vanaf daar naar de Montserrat loopt. Het beklimmen van de berg was echt een hel want het gaat recht omhoog en het is super druk met mensen en glibberig van de mist en de regen maar het uitzicht was super mooi. Om ongeveer 11 uur in de ochtend waren we helemaal aan de top en we hebben er al met al drie uur over gedaan met het lopen. Onderweg naar boven waren er heel veel kraampjes die eten en drinken verkopen en rozenkransen voor de kerk boven op de berg. We hebben nog een ijsje gegeten die ze onderweg verkochten en een empanada. En toen waren we eindelijk boven. Toen we boven waren hebben we rond gekeken en zijn nog even bij de kerk dienst geweest die op dat moment bezig was. En hebben we een souvenirs bekeken in de kraampjes die op de berg staan. Toen zijn we met het treintje naar beneden gegaan en het ironische is dat het maar 5 minuten duurt dus als we nog een keer gaan gaan we lekker met de trein want nog een keer lopen trek ik niet.Toen we beneden waren zijn we nog even het centrum in geweest van boten en hebben we een Subway broodje gegeten en om ongeveer 6/7 uur waren we weer in het appartement. Dus nu gaan we avond eten en daarna gaan we naar bed want het is echt een ontzettend lange geweest.

Dus nu zijn jullie allemaal weer up to date over ons leven in Colombia. Want het leven is er niet altijd even mooi, ook al doen we veel leuke dingen, het kent nog steeds zijn vervelende kanten. Op straat zie je nog veel zwervers en junks die onder viaducten leven en drugs gebruiken... Soms zelfs hele gezinnen. En natuurlijk de zwerfhonden die overal op straat rond scharrelen op zoek naar eten.

Maaaar gelukkig hebben wij het nog goed.

Tot snel

Lars en Deens



  • 08 Mei 2018 - 11:38

    Bert:

    poeh wat een verhaal zeg best vermoeiend allemaal

  • 12 Mei 2018 - 06:40

    Norita:

    Goede morgen vanuit Groningen. Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Super verjaardag heb je gehad goed verwend door je zus. Jullie ondernemen veel. Blijf genieten dan genieten wij ook mee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise Paola

Hoi allemaal! Welkom op mijn blog. Ik zal hier zo vaak mogelijk updaten over mijn reis naar mijn thuisland Colombia. Hopelijk vinden jullie het leuk om over mijn ervaringen te lezen. Chao, Denise

Actief sinds 08 Juli 2015
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 8245

Voorgaande reizen:

01 Mei 2018 - 30 November -0001

Reis 2015

01 Mei 2018 - 30 November -0001

Colombia 2018

Landen bezocht: